Dokuments

Galvenā

AS “Repharm” farmaceitisko uzņēmumu
korupcijas un interešu konfliktu risku novērtēšanas un pārvaldības kārtība


Rīgā, 2022.gada 16.decembrī


  1. Vispārīgie jautājumi
    1. AS “Repharm” farmaceitisko uzņēmumu (turpmāk – Sabiedrība) Korupcijas un interešu konfliktu risku novērtēšanas un pārvaldības kārtība nosaka metodoloģiju risku analīzes un risku pārvaldības plāna izstrādē.
    2. Kārtība ir saistoša šādiem AS "Repharm" farmaceitiskajiem uzņēmumiem:
      1. AS “SENTOR FARM APTIEKAS”;
      2. AS “RPH MARKETING LATVIA”;
      3. AS “RPH Business Support”;
      4. AS “RECIPE PLUS”;
      5. AS “RĪGAS FARMACEITISKĀ FABRIKA”;
      6. SIA “JONNEX-FARMA”;
      7. SIA “POS”.
    3. Risku analīzi veic un pārvaldības plānu atjauno ne retāk kā vienu reizi trīs gados, kā arī šādos gadījumos:
      1. ja mainījušies vai ir atklāti jauni korupcijas un interešu konfliktu riski Sabiedrībā;
      2. ja Sabiedrībā noticis nozīmīgs korupcijas un interešu konfliktu risks;
      3. ja ir notikušas izmaiņas Sabiedrības organizatoriskajā struktūrā un šīs izmaiņas var radīt ietekmi uz korupcijas un interešu konflikta risku Sabiedrībā;
      4. ja izdarīti grozījumi normatīvajos aktos, kas regulē korupcijas un interešu konfliktu riska iekšējās kontroles sistēmu.
    4. Korupcijas un interešu konfliktu risku novērtēšanas un pārvaldības kārtība ir saistoša viesiem Sabiedrības nodarbinātajiem un amatpersonām.
    5. Korupcijas un interešu konflikta risku identificēšanai Sabiedrībā, tai skaitā, izmantot šādus informācijas avotus:
      1. iekšējie un ārējie normatīvie akti;
      2. audita vai pārbaužu laikā konstatētie trūkumi, pārkāpumi un neatbilstības;
      3. iedzīvotāju (pacientu) sūdzības, aptaujas;
      4. darbinieku (t.sk.vadītāju) sniegtā informācija (aptaujas, ziņojumi);
      5. ārējā informācija – informācija vai komentāri plašsaziņas līdzekļos;
      6. kontrolējošo iestāžu sniegtā informācija.
  2. Lietotie termini
    1. Sabiedrība – AS "Repharm", reģ. Nr. 40103195532, Mūkusalas iela 41B, Rīga, LV-1004, 1.2.punktā uzskaitītie uzņēmumi.
    2. Kārtība Korupcijas un interešu konfliktu risku novērtēšanas un pārvaldības kārtība;
    3. Korupcijas risks iespējamība (varbūtība), ka darbinieks, kuram uzticēta lēmumu pieņemšanas vara vai atbildība noteiktu amata pilnvaru ietvaros, ar nodomu vai bez nodoma rīkosies savu vai citas personas materiālo interešu labā, gūstot sev vai nodrošinot citiem nepienākošos labumus un nodarot kaitējumu Sabiedrībai;
    4. Interešu konflikta risks iespējamība (varbūtība), ka darbinieks, pildot amata pienākumus, pieņem lēmumu vai piedalās lēmuma pieņemšanā, vai veic citas ar amatu saistītas darbības, kas ietekmē vai var ietekmēt darbinieka, tā radinieku vai darījumu partneru personiskās vai mantiskās intereses, apdraudēt darbinieka spējas objektīvi spriest un rīkoties Sabiedrības interesēs;
    5. Risks korupcijas risks, interešu konfliktu risks, vai visi riski kopā;
    6. Atbildīgā persona ar Sabiedrības valdes priekšsēdētāja rīkojumu apstiprināts darbinieks par Kārtībā noteikto uzdevumu, pienākumu izpildi.
  3. Risku analīzes metodika
    1. Sabiedrība, lai pēc iespējas mazinātu un novērstu iespējamos Riskus savā darbībā, veic Risku novērtēšanu.
    2. Risku novērtēšanas procesā nosaka Risku iestāšanās varbūtību (iespējamību) un to iespējamo ietekmi (sekas) iestāšanās gadījumā, t.i., tiek izvērtēts:
      1. cik liela ir varbūtība, ka iespējamais Risks iestāsies, t.i. nosaka Risku varbūtības skaitlisko vērtību;
      2. kādas un cik lielas sekas var izraisīt iespējamais Risks, t.i. nosaka Risku ietekmes skaitlisko vērtību;
      3. kādas kontroles (Riska novēršanas pasākumi) jau eksistē, lai mazinātu Risku.
    3. Sabiedrība Risku varbūtību (nosaka tā skaitlisko vērtību) novērtē saskaņā ar 1.pielikumu.
    4. Sabiedrība Risku ietekmi (sekas) (nosaka tā skaitlisko vērtību) novērtē saskaņā ar 2.pielikumu.
    5. Riska vērtību noteikšanai tiek izmantota šāda formula: RV = V + I, kur,
      V – varbūtība;
      I – ietekme;
      RV – riska vērtība.
    6. Riska līmeņa noteikšanai tiek izmantot šāda matrica
      Riska ietekme (I) Riska varbūtība (V)
      1 2 3 4 5
      5 A 6 A 7 A 8 LA 9 LA 10
      4 V 5 V 6 A 7 A 8 LA 9
      3 V 4 V 5 A 6 A 7 A 8
      2 Z 2 Z 4 V 5 V 6 A 7
      1 LZ 2 Z 3 Z 4 V 5 V 6
    7. Riska pieļaujamības skaidrojums un Riska mazināšanas pasākuma īstenošanas nepieciešamība:
      Riska pakāpe Pasākuma īstenošanas nepieciešamība
      Ļoti zems risks (LZ) Risks ar ļoti zemu prioritātes līmeni – mazsvarīgs risks ar ļoti zemu varbūtību un ļoti zemu ietekmi uz institūcijai noteikto mērķu sasniegšanu; Risks ir pieļaujams.
      Zems risks (Z) Risks ar zemu prioritātes līmeni – Risks ar zemu varbūtību un zemu ietekmi uz institūcijai noteikto mērķu sasniegšanu; Risks ir pieļaujams.
      Vidējs risks (V) Risks ar vidēju prioritātes līmeni - Risks ar iespējamu varbūtību un vidēju ietekmi uz institūcijai noteikto mērķu, uzdevumu sasniegšanu; Risks ir gandrīz pieļaujams, var noteikt Risku mazinošos pasākumus.
      Augsts risks (A) Risks ar augstu prioritātes līmeni – Risks ar augstu varbūtību un augstu ietekmi uz Sabiedrības noteikto mērķu, uzdevumu sasniegšanu; Risks nav pieļaujams, nepieciešama rīcība Riska mazināšanai.
      Ļoti Augsts risks (LA) Risks ar ļoti augstu prioritātes līmeni, proti, risks ar ļoti augstu varbūtību un ļoti augstu ietekmi uz Sabiedrības noteikto mērķu, uzdevumu sasniegšanu; risks nav pieļaujams, nepieciešama nekavējoša rīcība Riska mazināšanai.
  4. Riska novēršanas pasākumu noteikšana, ieviešana un īstenošana
    1. Atbilstoši identificētajiem riskiem Atbildīgā persona izstrādā pasākumu plānu Risku mazināšanai vai novēršanai un nodrošināta tā izpilde (3.pielikums).
    2. Līdz nākamā gada 31.janvārim atbildīgā persona sagatavo un iesniedz valdei apstiprināšanai pārskatu par Risku mazināšanas vai novēršanas plāna izpildi iepriekšējā gadā.
    3. Riskam ir pakļautas tās funkcijas, darbības jomas un procesi, kurus veicot Sabiedrības darbinieku amata pienākumi ir saistīti ar:
      1. tiesībām rīkoties ar Sabiedrības finanšu līdzekļiem un mantu;
      2. publiskajiem iepirkumiem;
      3. rīcību ar skaidru naudu vai citiem vērtīgiem aktīviem;
      4. citām personām saistošu lēmumu pieņemšana (lēmumi par sadarbības līgumu slēgšanu, preču iekļaušana sortimentā, atlaižu piešķiršana, kontrole par labu izplatīšanas praksi, preču atbilstības novērtēšana, būvniecības procesi);
      5. Sabiedrības komercnoslēpumu saturošu informāciju;
      6. ierobežotas pieejamības informāciju, arī fiziskas personas datiem.
    4. Sabiedrībā tiek nodrošināti šādi pasākumu korupcijas un interešu konflikta riska novēršanai:
      1. iekšējo normatīvo aktu (instrukcijas, iekšējie noteikumi u.c.) izstrāde, to aktualizācija.
      2. atbilstības normatīvajiem aktiem, procedūrām kontrole, pēcpārbaude un uzraudzība (regulāras vai izlases).
      3. Funkciju izpildes un atbildības (kontroles) dalīšana,
      4. mācību par korupcijas un interešu konflikta novēršanas jautājumiem nodrošināšana darbiniekiem, kuru amats pakļauts Riskam tiek nodrošinātas:
        1. stājoties amatā,
        2. vienu reizi trīs gados papildu mācības par aktuālajiem jautājumiem interešu konflikta un korupcijas novēršanā.
      5. speciālo paņēmienu ieviešana, kā piemēram “četru acu princips”, izņēmumu reģistrēšana, rotācijas ieviešana (piemēram, darba uzdevumu un pienākumu sadalē).
      6. fiziskā kontrole (audio/video novērošana).
      7. drošs ziņošanas mehānisms (trauksmes celšanas sistēma) darbiniekiem un Sabiedrības klientiem (t.sk., partneriem).

1.pielikums
AS “Repharm” farmaceitisko uzņēmumu
Korupcijas un interešu konfliktu risku
novērtēšanas un pārvaldības kārtība


Korupcijas un interešu konflikta riska varbūtības (skaitliskās vērtības) novērtēšana

Varbūtības skaitliskā vērtība Apraksts
1 (neiespējams)
  • funkcijas (uzdevuma) izpilde ir reglamentēta ārējos un iekšējos normatīvajos aktos, tā ir ieviesta praksē un visi darbinieki, kas veic tās izpildi, to ievēro;
  • funkcija (uzdevumi vai darbības), kuru veicot rodas korupcijas un interešu konflikta risks, tiek veikta periodiski, piemēram, dažas reizes gadā;
  • vēsturisku korupcijas un interešu konflikta risku realizēšanās gadījumu nav;
  • nav bijušas sūdzības (arī mutvārdu) un cita informācija (“signāli”) par iespējamo korupcijas notikumu, veicot konkrēto funkciju (uzdevumu);
  • tiek nodrošināta stingra kontrole funkcijas (uzdevuma) izpildes laikā (piemēram, elektroniska datu nolasīšana, elektroniska rēķinu sagatavošana u.c.).
2 (zems)
  • funkcijas (uzdevuma vai darbības) izpilde ir reglamentēta ārējos un iekšējos normatīvajos aktos;
  • funkcija (uzdevumi vai darbības), kuru veicot rodas korupcijas un interešu konflikta risks, tiek veikta periodiski, piemēram, vismaz reizi mēnesī;
  • vēsturisku korupcijas un interešu konflikta risku realizēšanās gadījumu nav;
  • nav bijušas sūdzības (arī mutvārdu) un cita informācija (“signāli”) par iespējamām koruptīvajām darbībām;
  • iespējams par pārkāpumu uzzināt pirms tā izdarīšanas (4 acu principa ievērošana uzdevuma izpildē).
3 (vidējs)
  • funkcijas (uzdevuma vai darbības) izpilde ir reglamentēta ārējos un iekšējos normatīvajos aktos;
  • funkcija (uzdevumi vai darbības), kuru veicot rodas korupcijas un interešu konflikta risks, tiek veikta periodiski, piemēram, vismaz reizi nedēļā;
  • bijušas sūdzības (arī mutvārdu) un/vai cita informācija (“signāli”) par iespējamo korupcijas notikumu vai interešu konfliktu;
  • konstatētas koruptīva rakstura darbības;
  • iespējams par pārkāpumu uzzināt pēc tā izdarīšanas.
4 (augsts)
  • funkcijas (uzdevuma vai darbības) izpilde ir reglamentēta ārējos un iekšējos normatīvajos aktos;
  • funkcija (uzdevumi vai darbības), kuru veicot rodas korupcijas un interešu konflikta risks, tiek veikta pastāvīgi, piemēram, katru dienu;
  • bijušas sūdzības (arī mutvārdu) un/vai cita informācija (“signāli”) par iespējamajām koruptīva rakstura darbībām;
  • koruptīva rakstura darbības;
  • pārkāpumu iespējams identificēt pēc tā izdarīšanas.
5 (ļoti augsts)
  • funkcijas (uzdevuma vai darbības) izpilde ir reglamentēta ārējos normatīvajos aktos;
  • funkcija (uzdevumi vai darbības), kuru veicot rodas korupcijas un interešu konflikta risks, tiek veikta pastāvīgi, piemēram, katru dienu;
  • koruptīva rakstura darbības;
  • bijušas sūdzības (arī mutvārdu) un/vai cita informācija (“signāli”) par iespējamajām koruptīva rakstura darbībām;
  • funkcijas (uzdevuma) izpildi nekontrolē neviens, funkcijas izpildi nodrošina funkcijas izpildītājs paškontroles veidā, vai kontrolē viena persona.

2.pielikums
AS “Repharm” farmaceitisko uzņēmumu
Korupcijas un interešu konfliktu risku
novērtēšanas un pārvaldības kārtība


Korupcijas un interešu konflikta riska ietekmes novērtēšana

Ietekmes skaitliskā vērtība Apraksts
1-ļoti zems
  • ierobežota ietekme uz reputāciju - netiek ietekmēta Sabiedrības darbība;
  • neētiska rīcība, kas nav tiesību normu pārkāpums;
  • dažu klientu neapmierinātība;
  • un citi Sabiedrības noteiktie kritēriji.
2-zems
  • neliela ietekme uz reputāciju ‒ būtiski neietekmē Sabiedrības mērķu sasniegšanu;
  • disciplināri sodāms pārkāpums;
  • informācija nekļūst zināma publiski;
  • sadarbības partneru/klientu neapmierinātība;
  • un citi Sabiedrības noteiktie kritēriji.
3-vidējs
  • vidēja ietekme uz reputāciju ‒ īslaicīgi ietekmē spēju sasniegt Sabiedrības mērķus;
  • noteikto ierobežojumu un aizliegumu neievērošana (administratīvā atbildība);
  • īslaicīgi paziņojumi medijos vai citās institūcijās;
  • atsevišķu darbinieku mainība.
4-augsts
  • liela ietekme uz reputāciju ‒ ietekmē spēju sasniegt Sabiedrības mērķus vidējā termiņā;
  • amata pienākumu realizēšana interešu konflikta situācijā (administratīvā atbildība vai kriminālatbildība);
  • plaši izskanējuši notikumi masu medijos vai citās institūcijās;
  • pieredzējušu darbinieku mainība, iespējams, vidējā līmeņa vadītāju aiziešana/atstādināšana;
5-ļoti augsts
  • būtiska ietekme uz reputāciju ‒ ilglaicīgi ietekmē spēju sasniegt Sabiedrības mērķus;
  • noziedzīgs nodarījums;
  • plaši izskanējuši notikumi nacionālajos vai ārvalstu medijos ar ilgstošu noturību;
  • augstākā līmeņa vadītāju aiziešana/atstādināšana.

3.pielikums
AS “Repharm” farmaceitisko uzņēmumu
Korupcijas un interešu konfliktu risku
novērtēšanas un pārvaldības kārtība


Korupcijas un interešu konflikta risku novērtēšana un pasākumu noteikšanas riska mazināšanai vai novēršanai plāns

Veicamā funkcija (uzdevumi)/ darbības joma/process Risks, riska notikuma apraksts Varbūtība Ietekme Riska vērtība Riska līmenis Amats, kurš pakļauts riskam Pasākums riska mazināšanai vai novēršanai Atbildīgais par pasākuma izpildi Izpildes termiņš
1. 2. 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 10.